Awalla oli yksi startti ja Ellillä kaksi, kaikki agiratoja. Tuomarina Leena Rantamäki-Lahtinen ja Eltsun ekalla radalla oli tuomariharjoittelija Henri Luomala.

Awan rata

Eniten aiheutti päänvaivaa toinen este, S-mutkalla ollut putki, se oli meille aika uusi tuttavuus. Ja sitten tietysti Awan vire ja kontaktit.

Lämppäreillä Awa oli osin hyvin kuulolla ja innokas, mutta sitten oli myös pätkiä, kun juoksi suoraan ohi esteistä, kun suu auki katseli vain ympäröivää muailmaa 8) . Testissä oli kissanruoka-metodi, eli hyvän pätkän jälkeen palkkasin kissanruokakipolla, samoin kisan jälkeen maalissa. Vuoroa odotellessa härnäsin Awaa vähän, kun oli niin unelias. Awa ärsyyntyikin ihan hyvin, mutta muistamme sitten ensi kerralla ottaa lelun mukaan, niin saadaan toimivampi maalitaulu Awalle, käsi on aika huono siihen tarkoitukseen ;) ...

Awa oli radalla jo paremman tuntuinen, ilme ja fiilis oli parempi, kuin viime kisoissa. Alun putki onnistui, A:lle menossa itse olin vähän kuutamolla, onneksi Awa kuitenkin osui kontaktille. Alasmeno ja sen jälkeinen rengas-aita-aita -suora meni hyvin. U-mutka vähän levähti, mutta sitä ei alunpitäenkään pitänyt ottaa kovin tiukasti, jotta Awa saisi paremman linjan kepeille. Kepit ja putki oli ok, seuraavana puomi - nyt jopa muistin tehdä niinkuin harkoissa ja ylösmeno-kontakti oli hyvä.

Puomin jälkeen Awa vähän uinahti, mutta jatkoi kuitenkin rataa oikein eli kaksi aitaa ja putki. Putken jälkeen oli aita ja keinu. Aargh, unohdin, että mun piti mennä Awan kaverina keinulle ja Awa tekikin stopin. Sain kuitenkin houkuteltua Awan eteenpäin, tosin vähän liiankin vauhdikkaasti, koska tuli lentokeinu =/. Pituus ja kaksi aitaa jäljellä - viimeinen rima tippui. Tulos oli 10, ajalla 41,82, eli -8,18 ja sijoitus oli 5.

 AwaRata2.jpg

Ellin eka rata

Vaikeat paikat: Alkusuoran loppuosa: aita, pituus, keinu, aita ja aita - viimeisen aidan vieressä oli putki. Sitten puomin jälkeen oli rengas, josta vasemmalle aidalle ja taas vasemmalle A:lle - renkaan edessä oli aita tyrkyllä. Molemmat oli tarkoitus viedä vekin kautta.

Alku meni hyvin keinulle asti. Sitten suunniteltu vekki jäi tekemättä, jatkettiin aidalle ja yritin ottaa haltuun. Eltsu oli kuitenkin jo bongannut putken ja - vähän epäröiden kylläkin - jatkoi matkaansa sinne. Eli hyl. No tän jälkeen Eltsun korvakäytävät meni tilttiin ja eteneminen oli aika työlästä. Isojen kaartojen kera päästiin kuitenkin jatkamaan matkaa.

Puomin alastulossa Eltsu varasti vähäsen, enkä kerennyt ihan menoon mukaan. Suunniteltu vekki jäi siis taas tekemättä Eltsun sännätessä renkaalle. Ei sentään kuitenkaan juossut ansa-aidalle asti, vaan kääntyi, mutta teki sen niin vauhdikkaasti, että mentiin seuraavana olleesta aidasta ohi. Jatkettiin A:lle, josta Eltsu taas varasti - osui ihan nätisti kontaktille, mutta varastus mikä varastus. Syöksyi omin lupineen putkeen ja otettiin A uusiksi. Tällä kertaa niin, kuin ollaan opeteltu :), sitten poistuimme näyttämöltä.

ElliRata1.jpg

Eltsun toinen rata

Alku oli heti aikamoinen päänvaiva, oli siis kahden aidan oikealle viettävä suora, josta piti mennä puomille, puomin alla oli putki, jonka vasen pää oli aika liki puomin ylösmenoa ja oikea pää vähän kauempana, mutta näkyi suoraan aita-suoralta. Ohjauksellisesti paikka oli tosi hankala -> vasemmalta puolelta ei oikein voinut mennä, koska puolenvaihto ei olisi onnistunut sujuvasti missään kohtaa ja oikealta puolelta mennessä taas putki olisi vielä vähän enemmän tyrkyllä.

Päätin leikkiä taas "kaikki tai ei mitään"-leikkiä, ja kokeilla jotain uutta. Vekkejä tehdään siis tämän tästä Eltsun kanssa, mutta aina niin, että olen sisäkurvissa - nyt kokeilisin ulkokurvia. Kontaktille osuminen oli vielä oma ongelmansa, koska en voisi ottaa kovin tiukasti haltuun ennen puomia, koska kaikenlainen ylimääräinen sähellys voisi aiheuttaa Ellin sinkoamisen väärään paikkaan.

No, eikun radalle. Ulkokurvi-vekki onnistui loistavasti ja Eltsu sai suoran linjan puomille. Kontakti oli toosi ruma, mutta ei saatu virhettä 8) . Puomin jälkeen multa putosi hiha alas ja hukkasin hetkeksi koko koiran, äkkiä hiha ylös ja samalla sain Eltsun taas näköpiiriin - iiik, se oli menossa seuraavasta aidasta ohi! Sain korjattua, mutta rima tippui.

Sitten takaisinpäin aita ja kepit, josta putkeen ja taas putkeen, jonka jälkeen myöhästyin haltuunotosta ja Eltsu meinasi juosta ohi edessä olevasta aidasta, saatiin korjattua. Keinu, 3 aitaa ja putki meni hyvin. Sitten myöhästyin taas persjätön jälkeisestä haltuunotosta ja Elli pujahti mun väärälle puolelle juosten seuraavasta aidasta ohi. Korjattiin virhe ja sitten A:lle. Nyt oli alasmeno-kontakti hyvä =) .

Seuraavana hankala aita takaa kiertäen ja olisi pitänyt vielä suoristaa Eltsu, jotta linja aidan jälkeiselle pituudelle olisi parempi - ongelmana oli suoristuslinjalla ollut ansa-aita. Sain kuitenkin ihan suht hyvin Eltsun käännettyä, mutta ei jotenkin nähnyt koko pituutta ja oli rynnimässä suoraan maaliin. Korjattiin taas ja nyt ihan luvalla maali-aidalle. Huh. Siis saatiin kuitenkin tulos aikaiseksi ;) ... Ja nyt Eltsu ei tiltannut, vaikka virheitä tulikin, jei! Virheitä tuli siis 15, ajalla 48,30 eli yliaikaa 2,30 - tulos siis 17,30.

ElliRata2.jpg

Kuuntelin taas matkalla kisoihin sitä asenne-kipaletta, mutta nyt tarvii kyllä oikeasti etsiä vaihtoehtoinen musa, kun tosta on kadonnut teho ihan selvästi ;) . Ja se nimenomainen kappale alkaa kieltämättä vähän tympiä, kun sitä on nyt useampana päivänä moshannut mielessään. No, viikko aikaa löytää uusi kappale, vinkkejä otetaan vastaan =) .