Ellin kanssa oli kaksi starttia oman seuran kisoissa. Meillä oli tuomariharjoittelijana Johanna Wütrich, Markku Vuorinen oli ylituomarina. Radat oli molemmat tosi kivoja, mutta me jatkettiin silti tutulla hylly-linjalla :/ ...

Ensin oli hyppäri. No, rata nyt meni miten meni, homma levähti heti kolmannella esteellä liian löysän ohjaamisen takia. Sain kuitenkin Ellin vielä korjattua oikeaan suuntaan ja jatkettiin matkaa. Loppuradan otin harjoituksen kannalta, koska kielto oli jo kuitenkin äskeisestä kaarrosta alla.

Alkuperäisessä versiossa en olisi tehnyt takaaleikkausta kepeillä, ennemmin sitten keppien jälkeisellä hypyllä. Nyt päätin kokeilla sitä. Eltsu meni toiseen väliin ekalla yrittämällä, olisi pitänyt antaa enemmän tilaa Ellille. Itse takari onnistui kuitenkin hyvin, eikä häirinnyt Elliä.

Sitten oli iso mutka, aita-pussi-muuri-aita-pituus. Taas suunnitelma A:ssa olisin pysytellyt koko matkan sisäpuolella ja tehnyt sylkkärin pituuden jälkeen, mutta koska olin aika paljon edellä Elliä, päätin testata valssia aidan ja pituuden väliin. Tää menikin sitten nappiin =) .

Sitten oli kolmen aidan suora, jonka jälkeen putken väärä pää suoraan edessä, oikea pää oli tiukan vedon takana oikealla. Piti siis ottaa haltuun vastaisella kädellä kolmannen aidan kohdalla ja kääntää siitä putkeen. Mutta testasin päinvastaista, eli lähtisikö Elli mun kyljen liikkeeseen mukaan - ei lähtenyt, paukutti suoraan väärään putken päähän.

Jäljellä oli enää putki (oikein päin) ja kaksi hyppyä. Olin ajatellut valssaavani putken & aidan väliin ja vastaisella ohjata toiseksi viimeisen aidan, edessä kun oli tyrkyllä putki. Mutta kokeilinkin tähän takaaleikkausta ja kappas vain se toimi =) .

Toinen rata oli agirata. Nyt muistin heti alusta asti käskyttää, pelkkä pyyntö "viitsisitkö, kultaseni, pompsaista tuosta?" kun ei oikein riitä Eltsulle, niin hämäävästi kuin se onkin tosi herkkiksen näköinen 8) . 

Radalla tuli yksi ainokainen virhe, ja vielä niiin turha virhe kun olla ja voi. Mä siis todellakin tiesin, ettei tuollaista ohjausta kannata Ellin kanssa tehdä, niin miksi ihmeessä sitä piti silti yrittää?! Mitä ihmettä mä oikein ajattelin?! Että koira olisi itsekseen oppinut homman yön aikana?!?

Mun siis oli ihan pakko mennä änkeämään valssi putken ja aidan väliin. Seurauksena hirveä räpellys samaisella paikalla ja itse ajauduin liian lähelle aitaa, jolloin Elli sai suoran linjan aidalta kepeille. Sinne EI siis pitänyt mennä, vaan keinulle. Äääh!

Jos unohdetaan toi täysin käsittämätön valssi-yritelmä, niin muuten olen menoon tosi tyytyväinen, vaikkakin Elli hitusen varasti puomin alastulolta. Käskyt mulla oli kyllä aivan hukassa, lopussakin jäin vain ihmettelemään Ellin menoa ja kun Elli on jo hyppäämässä viimeistä aitaa, niin huudan "eteen". Siis "eteen"?!? Ei voi ymmärtää, en mä käytä tota käskyä koskaan... Puhumattakaan, että Elli oli jo menossa, ei se olisi tarttenut mitään käskyä siihen enää...

Tästä sitten tuli ajatus, että pitääkö niitä estekäskyjä joka paikassa edes olla, Ellin kanssa siis. Kyllähän se hyppää, jos eteen tulee aita ja muutenkin on aika estevarma. Mulla ei menisi turhaa aikaa, kun arvon seuraavan esteen nimeä, vaan voisin käyttää senkin ajan ohjaamiseen. Hmm... Tätä pitää kokeilla =) .

Janakkala10808.jpg
Janakkala 10.8.08